Recept på päronkaka

Efter önskemål lägger jag nu upp receptet på "min" päronkaka.
 
100 g smör
2 ägg
2 dl socker
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 burk päron(400g) konserverade päronhalvor.
100 g mandelmassa
2-3 msk mandelspån
(Ev päroncognac)
Jag börjar med att lägga mina päron i sprit, men det kan man strunta i.
Vispa rumsvarmt smör och socker, tillsätt sen äggen - ett i taget.
Blanda i mjölet som har blandats med bakpulvret.
Häll smeten i en vid bröad form, typ pajform......
Skär dom avrunna päronen i skivor och tryck ner lite lätt i kakan/smeten
Riv mandelmassan över kakan och strö på mandelspånen.
Grädda i 175 grader ca 30-40 minuter
Kakan serveras med fördel lite ljummen och en klick lättvispad grädde till.
 
Lycka till!
 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Vad gott det ser ut!

Svar: Den är jätte god, och lätt att göra!
Sofia klangebo

2012-10-14 @ 14:30:49
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0