Mina sockerbullar

Här kommer receptet på sockerbullarna för dom som vill prova att baka.....
 
1 pkt jäst
4 dl gräddmjölk
200 g smör
1 dl socker
1 ägg
kardemumma efter smak
1 nypa salt
1 kryddmått hjorthornsalt
ca 12 dl vetemjöl
 
Socker, vaniljsocker, kardemumma och kanel + smör till garneringen
 
Smält smöret och blanda med mjölken till ca 37 grader, lös upp jästen i mjölk blandningen. Tillsätt sen ägg, socker, salt och kardemumma och blanda väl, tillsätt sen nästan allt mjöl(kan hända att det behövs mer än 12 dl) det ska bli en "snäll" deg - blank och kladdfri. Låt sen jäsa i ca 40 min.
Forma sen degen till önskade bullar, jag brukar göra gotlandsknutar eller kringlor - det blir ca 24 st.
Jäs sen i ca 30-40 min och grädda sen i 225 grader i ca 5-6 min, dom ska bli gyllenbruna. OBS!!! Inte pensla dom innan gräddningen.
Låt svalna.
Smält sen smör och pensla bullarna med och doppa dom i en blandning av strösocker, kanel, kardemumma och vaniljsocker - man får prova sig fram med smaken......
OM dom ska frysas så pensla dom inte, utan gör det när du tar fram dom.
Lycka till!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0